V minulých dvou letech bylo touto dobou takové sucho, že zemina vypadala jako prach nebo suchý písek. Stroužky by v ní nedržely. Vyzkoušel jsem proto tuto velmi rychlou průmyslovou metodu a česnek byl nakonec lepší než dříve. Mladé rostlinky sice tvořily fajfku, ale do sklizně to nebylo poznat. Ke klasickému způsobu se mi už nechce vracet.
Česnek
-
- Príspevky: 3130
- Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 06:26
- Bydlisko: VYSOČINA 500m a JM 250m.
Česnek
-
- Príspevky: 2888
- Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 06:09
Česnek
Mozno stacilo tu brazdu trosku poliat. Ja sadim na stojato. Dobry trik je, aby porast vyzeral pekne, sadit bruska rovnakym smerom. A dalsia poucka a tuto riesim kazdy rok lebo vzdy zabudnem riesenie sadit bruskami v smere riadku alebo kolmo na riadok. Mam taky pocit ze v bruskami v smere riadku sa listy prekryvaju a tienia si podu pod sebou co je dobre kvoli vlhkosti. No a kolmo na riadok idu asi aj listy kolmo na riadok tym padom sa nedotykaju.
-
- Príspevky: 536
- Dátum registrácie: 26 Máj 2020, 16:06
- Bydlisko: Moravský kras, 470 m n. m.
Česnek
Sázím orientovaně a to bříškem kolmo na řádky. Ve směru řádků se listy sousedních rostlin vždycky nějak porovnají samy a já mám volnou půdu mezi řádky pro kypření a mohu tam vstupovat při lámání květních stvolů, aniž bych lámal listy.
-
- Príspevky: 536
- Dátum registrácie: 26 Máj 2020, 16:06
- Bydlisko: Moravský kras, 470 m n. m.
Česnek
Vzpomeňte si, měli jste to tej brožuře "Za vyšší, za kvalitnější sklizeň česneku."
Cituji:
Příprava sadby
Palice rozebíráme až v době před výsadbou. Vybíráme jen zdravé a nepoškozené stroužky. Z důvodu nebezpečí napadení chorobami a škůdci je vhodné sadbu před výsadbou ošetřit. Nejčastěji se používá přípravek Sulka proti vlnovníku česnekovému a proti háďátku. Je též možné (a účinné) moření sadby biologickými preparáty, například přípravkem GLIOREX, který obsahuje spory v půdě přirozeně se vyskytujících hub. Pomáhá zdravému rozvoji kořenového systému česneku.
Výsadba
Česnek sázíme do řádků 25 – 40 cm, vzdálenost v řádku cca 8 – 12 cm do hloubky 6 – 8 cm (měřeno nad stroužkem). Stroužek musí být orientován podpučím dolů. Půda by měla být nakypřená ještě cca 4 cm pod stroužky, aby nedocházelo k jejich vytahování mrazem. Výsadbu provádíme dle podmínek počasí zhruba v druhé polovině října a začátkem listopadu, kdy teplota půdy klesne trvale pod 8 °C, aby na podzim pouze zakořenil, ale dále již nerostl. Omezí se tím i napadení fusariosou. Po výsadbě pozemek utužíme například zaválením.
Kultivace, závlaha
Po celou dobu vegetace rozrušujeme vhodným způsobem půdní škraloup a udržujeme bezplevelný stav. Kultivace se neprovádí příliš hluboko, aby nedocházelo k poškozování rostlin. Největší nároky na vodu má česnek v době zhruba od poloviny května do poloviny června. Pokud je v tomto období nedostatek srážek, je vhodné porost česneku zavlažovat.
Hnojení
Při přípravě půdy na podzim před výsadbou je podle stavu živin v půdě a dle předplodin možné aplikovat vícesložková hnojiva (NPK, Cererit apod.). Hnojení na jaře je směrováno na dodání dusíku. Ideální je použití ledku vápenatého (15%N) nebo síranu amonného (20%N, dodá i nezbytnou síru) v 3 – 4 dělených dávkách. První dávku aplikujeme brzo na jaře při obnovení vegetace, další dávky zhruba vždy po 4 týdnech. Poslední dávka by měla být aplikována v době krátce po odstranění vrcholů s pacibulkami, později už hnojení neprovádíme. Celková dávka by neměla překročit 0,5 – 0,6 kg N/100 m2.
Ochrana proti škůdcům
Nejzávažnějším škůdcem česneku je houbomilka česneková. Chemická ochrana se provádí preventivně povolenými insekticidy brzo na jaře v době, kdy po tři dny za sebou vystoupí teplota vzduchu nad 10 °C. Druhá aplikace se provádí za 14 dní po první aplikaci. Chemickou ochranu lze nahradit včasným nakrytím pozemku netkanou textilií.
Odstraňování stvolů s pacibulkami (u paličáků)
Jakmile se objeví květní stvoly s pacibulkami, je nutné je co nejdříve odstranit. Zpoždění nebo absence tohoto zásahu má vliv na snížení výnosu.
Sklizeň a posklizňové ošetření
Pro určení správné doby sklizně se u paličáků používá několik způsobů, bohužel ani jeden z nich není zcela stoprocentní. Vždy záleží na zkušenostech pěstitele. Jedna z možností je ponechat si několik rostlin s květním stvolem a začít sklízet jakmile se začne zkroucený stvol s pacibulkami napřimovat. Dalším způsobem je určit zralost podle počtu listů – sklízíme, pokud má česnek posledních 5 dužnatých listů (můžou být i žluté). Posledním a nejpřesnějším způsobem je určení podle počtu slupek na cibuli – sklízí se v době kdy je na cibuli 4-5 slupek (u paličáků). Nepaličáky sklízíme v době, kdy cca polovina rostlin má polehlou nať (3-4 slupky na cibuli).
Opožděná sklizeň může mít za následek rozpadání palic na jednotlivé stroužky již v půdě nebo při sklizni. Česnek se po sklizni opatrně očistí a je nutné ho dosušit, nejlépe s celou natí na místě s dobrým prouděním vzduchu. Česnek není vhodné sušit na přímém slunci. Po dosušení se nať zastřihne zhruba 3 cm nad cibulí, kořeny se zakrátí zhruba na 0,5 cm a odstraní se horní znečištěné a rozpraskané suknice. Po celou dobu dbáme na to, aby se česnek mechanicky nepoškodil a neotloukl, neboť se tím výrazně zhoršuje jeho skladovatelnost.
Cituji:
Příprava sadby
Palice rozebíráme až v době před výsadbou. Vybíráme jen zdravé a nepoškozené stroužky. Z důvodu nebezpečí napadení chorobami a škůdci je vhodné sadbu před výsadbou ošetřit. Nejčastěji se používá přípravek Sulka proti vlnovníku česnekovému a proti háďátku. Je též možné (a účinné) moření sadby biologickými preparáty, například přípravkem GLIOREX, který obsahuje spory v půdě přirozeně se vyskytujících hub. Pomáhá zdravému rozvoji kořenového systému česneku.
Výsadba
Česnek sázíme do řádků 25 – 40 cm, vzdálenost v řádku cca 8 – 12 cm do hloubky 6 – 8 cm (měřeno nad stroužkem). Stroužek musí být orientován podpučím dolů. Půda by měla být nakypřená ještě cca 4 cm pod stroužky, aby nedocházelo k jejich vytahování mrazem. Výsadbu provádíme dle podmínek počasí zhruba v druhé polovině října a začátkem listopadu, kdy teplota půdy klesne trvale pod 8 °C, aby na podzim pouze zakořenil, ale dále již nerostl. Omezí se tím i napadení fusariosou. Po výsadbě pozemek utužíme například zaválením.
Kultivace, závlaha
Po celou dobu vegetace rozrušujeme vhodným způsobem půdní škraloup a udržujeme bezplevelný stav. Kultivace se neprovádí příliš hluboko, aby nedocházelo k poškozování rostlin. Největší nároky na vodu má česnek v době zhruba od poloviny května do poloviny června. Pokud je v tomto období nedostatek srážek, je vhodné porost česneku zavlažovat.
Hnojení
Při přípravě půdy na podzim před výsadbou je podle stavu živin v půdě a dle předplodin možné aplikovat vícesložková hnojiva (NPK, Cererit apod.). Hnojení na jaře je směrováno na dodání dusíku. Ideální je použití ledku vápenatého (15%N) nebo síranu amonného (20%N, dodá i nezbytnou síru) v 3 – 4 dělených dávkách. První dávku aplikujeme brzo na jaře při obnovení vegetace, další dávky zhruba vždy po 4 týdnech. Poslední dávka by měla být aplikována v době krátce po odstranění vrcholů s pacibulkami, později už hnojení neprovádíme. Celková dávka by neměla překročit 0,5 – 0,6 kg N/100 m2.
Ochrana proti škůdcům
Nejzávažnějším škůdcem česneku je houbomilka česneková. Chemická ochrana se provádí preventivně povolenými insekticidy brzo na jaře v době, kdy po tři dny za sebou vystoupí teplota vzduchu nad 10 °C. Druhá aplikace se provádí za 14 dní po první aplikaci. Chemickou ochranu lze nahradit včasným nakrytím pozemku netkanou textilií.
Odstraňování stvolů s pacibulkami (u paličáků)
Jakmile se objeví květní stvoly s pacibulkami, je nutné je co nejdříve odstranit. Zpoždění nebo absence tohoto zásahu má vliv na snížení výnosu.
Sklizeň a posklizňové ošetření
Pro určení správné doby sklizně se u paličáků používá několik způsobů, bohužel ani jeden z nich není zcela stoprocentní. Vždy záleží na zkušenostech pěstitele. Jedna z možností je ponechat si několik rostlin s květním stvolem a začít sklízet jakmile se začne zkroucený stvol s pacibulkami napřimovat. Dalším způsobem je určit zralost podle počtu listů – sklízíme, pokud má česnek posledních 5 dužnatých listů (můžou být i žluté). Posledním a nejpřesnějším způsobem je určení podle počtu slupek na cibuli – sklízí se v době kdy je na cibuli 4-5 slupek (u paličáků). Nepaličáky sklízíme v době, kdy cca polovina rostlin má polehlou nať (3-4 slupky na cibuli).
Opožděná sklizeň může mít za následek rozpadání palic na jednotlivé stroužky již v půdě nebo při sklizni. Česnek se po sklizni opatrně očistí a je nutné ho dosušit, nejlépe s celou natí na místě s dobrým prouděním vzduchu. Česnek není vhodné sušit na přímém slunci. Po dosušení se nať zastřihne zhruba 3 cm nad cibulí, kořeny se zakrátí zhruba na 0,5 cm a odstraní se horní znečištěné a rozpraskané suknice. Po celou dobu dbáme na to, aby se česnek mechanicky nepoškodil a neotloukl, neboť se tím výrazně zhoršuje jeho skladovatelnost.
-
- Príspevky: 1068
- Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 06:53
- Bydlisko: Brněnsko, 400 a 435 m.n.m.
Česnek
No právě! Rozhodně není čas na výsadbu, když teplota půdy je stále ještě kolem 11 °C!
https://portal.chmi.cz/aktualni-situace ... rno-turany
Brněnsko, 400 a 435 m.n.m.
-
- Príspevky: 248
- Dátum registrácie: 28 Sep 2020, 18:30
Česnek
Pár osobních poznatků: jsem v 500 m
- česnek mám už v zemi , protože ve vyšší poloze půda prochladne dříve
- čekat za každou cenu na 9° nemá cenu , protože sázet více česneku do bláta je pěkný vopruz
- Sulka nepůsobí na háďátko
- houbomilka u mne nelétá , takže nezakrývám
- odpaličkování je skutečně důležité , mám vyzkoušeno, že některé odrůdy mají až o 40% menší výnos
- při sklizni neoklepávat rostliny od země o sebe
- česnek mám už v zemi , protože ve vyšší poloze půda prochladne dříve
- čekat za každou cenu na 9° nemá cenu , protože sázet více česneku do bláta je pěkný vopruz
- Sulka nepůsobí na háďátko
- houbomilka u mne nelétá , takže nezakrývám
- odpaličkování je skutečně důležité , mám vyzkoušeno, že některé odrůdy mají až o 40% menší výnos
- při sklizni neoklepávat rostliny od země o sebe