V minulých dvou letech bylo touto dobou takové sucho, že zemina vypadala jako prach nebo suchý písek. Stroužky by v ní nedržely. Vyzkoušel jsem proto tuto velmi rychlou průmyslovou metodu a česnek byl nakonec lepší než dříve. Mladé rostlinky sice tvořily fajfku, ale do sklizně to nebylo poznat. Ke klasickému způsobu se mi už nechce vracet.
Česnek
Česnek
Česnek
Mozno stacilo tu brazdu trosku poliat. Ja sadim na stojato. Dobry trik je, aby porast vyzeral pekne, sadit bruska rovnakym smerom. A dalsia poucka a tuto riesim kazdy rok lebo vzdy zabudnem riesenie sadit bruskami v smere riadku alebo kolmo na riadok. Mam taky pocit ze v bruskami v smere riadku sa listy prekryvaju a tienia si podu pod sebou co je dobre kvoli vlhkosti. No a kolmo na riadok idu asi aj listy kolmo na riadok tym padom sa nedotykaju.
Česnek
Sázím orientovaně a to bříškem kolmo na řádky. Ve směru řádků se listy sousedních rostlin vždycky nějak porovnají samy a já mám volnou půdu mezi řádky pro kypření a mohu tam vstupovat při lámání květních stvolů, aniž bych lámal listy.
Česnek
Vzpomeňte si, měli jste to tej brožuře "Za vyšší, za kvalitnější sklizeň česneku."
Cituji:
Příprava sadby
Palice rozebíráme až v době před výsadbou. Vybíráme jen zdravé a nepoškozené stroužky. Z důvodu nebezpečí napadení chorobami a škůdci je vhodné sadbu před výsadbou ošetřit. Nejčastěji se používá přípravek Sulka proti vlnovníku česnekovému a proti háďátku. Je též možné (a účinné) moření sadby biologickými preparáty, například přípravkem GLIOREX, který obsahuje spory v půdě přirozeně se vyskytujících hub. Pomáhá zdravému rozvoji kořenového systému česneku.
Výsadba
Česnek sázíme do řádků 25 – 40 cm, vzdálenost v řádku cca 8 – 12 cm do hloubky 6 – 8 cm (měřeno nad stroužkem). Stroužek musí být orientován podpučím dolů. Půda by měla být nakypřená ještě cca 4 cm pod stroužky, aby nedocházelo k jejich vytahování mrazem. Výsadbu provádíme dle podmínek počasí zhruba v druhé polovině října a začátkem listopadu, kdy teplota půdy klesne trvale pod 8 °C, aby na podzim pouze zakořenil, ale dále již nerostl. Omezí se tím i napadení fusariosou. Po výsadbě pozemek utužíme například zaválením.
Kultivace, závlaha
Po celou dobu vegetace rozrušujeme vhodným způsobem půdní škraloup a udržujeme bezplevelný stav. Kultivace se neprovádí příliš hluboko, aby nedocházelo k poškozování rostlin. Největší nároky na vodu má česnek v době zhruba od poloviny května do poloviny června. Pokud je v tomto období nedostatek srážek, je vhodné porost česneku zavlažovat.
Hnojení
Při přípravě půdy na podzim před výsadbou je podle stavu živin v půdě a dle předplodin možné aplikovat vícesložková hnojiva (NPK, Cererit apod.). Hnojení na jaře je směrováno na dodání dusíku. Ideální je použití ledku vápenatého (15%N) nebo síranu amonného (20%N, dodá i nezbytnou síru) v 3 – 4 dělených dávkách. První dávku aplikujeme brzo na jaře při obnovení vegetace, další dávky zhruba vždy po 4 týdnech. Poslední dávka by měla být aplikována v době krátce po odstranění vrcholů s pacibulkami, později už hnojení neprovádíme. Celková dávka by neměla překročit 0,5 – 0,6 kg N/100 m2.
Ochrana proti škůdcům
Nejzávažnějším škůdcem česneku je houbomilka česneková. Chemická ochrana se provádí preventivně povolenými insekticidy brzo na jaře v době, kdy po tři dny za sebou vystoupí teplota vzduchu nad 10 °C. Druhá aplikace se provádí za 14 dní po první aplikaci. Chemickou ochranu lze nahradit včasným nakrytím pozemku netkanou textilií.
Odstraňování stvolů s pacibulkami (u paličáků)
Jakmile se objeví květní stvoly s pacibulkami, je nutné je co nejdříve odstranit. Zpoždění nebo absence tohoto zásahu má vliv na snížení výnosu.
Sklizeň a posklizňové ošetření
Pro určení správné doby sklizně se u paličáků používá několik způsobů, bohužel ani jeden z nich není zcela stoprocentní. Vždy záleží na zkušenostech pěstitele. Jedna z možností je ponechat si několik rostlin s květním stvolem a začít sklízet jakmile se začne zkroucený stvol s pacibulkami napřimovat. Dalším způsobem je určit zralost podle počtu listů – sklízíme, pokud má česnek posledních 5 dužnatých listů (můžou být i žluté). Posledním a nejpřesnějším způsobem je určení podle počtu slupek na cibuli – sklízí se v době kdy je na cibuli 4-5 slupek (u paličáků). Nepaličáky sklízíme v době, kdy cca polovina rostlin má polehlou nať (3-4 slupky na cibuli).
Opožděná sklizeň může mít za následek rozpadání palic na jednotlivé stroužky již v půdě nebo při sklizni. Česnek se po sklizni opatrně očistí a je nutné ho dosušit, nejlépe s celou natí na místě s dobrým prouděním vzduchu. Česnek není vhodné sušit na přímém slunci. Po dosušení se nať zastřihne zhruba 3 cm nad cibulí, kořeny se zakrátí zhruba na 0,5 cm a odstraní se horní znečištěné a rozpraskané suknice. Po celou dobu dbáme na to, aby se česnek mechanicky nepoškodil a neotloukl, neboť se tím výrazně zhoršuje jeho skladovatelnost.
Cituji:
Příprava sadby
Palice rozebíráme až v době před výsadbou. Vybíráme jen zdravé a nepoškozené stroužky. Z důvodu nebezpečí napadení chorobami a škůdci je vhodné sadbu před výsadbou ošetřit. Nejčastěji se používá přípravek Sulka proti vlnovníku česnekovému a proti háďátku. Je též možné (a účinné) moření sadby biologickými preparáty, například přípravkem GLIOREX, který obsahuje spory v půdě přirozeně se vyskytujících hub. Pomáhá zdravému rozvoji kořenového systému česneku.
Výsadba
Česnek sázíme do řádků 25 – 40 cm, vzdálenost v řádku cca 8 – 12 cm do hloubky 6 – 8 cm (měřeno nad stroužkem). Stroužek musí být orientován podpučím dolů. Půda by měla být nakypřená ještě cca 4 cm pod stroužky, aby nedocházelo k jejich vytahování mrazem. Výsadbu provádíme dle podmínek počasí zhruba v druhé polovině října a začátkem listopadu, kdy teplota půdy klesne trvale pod 8 °C, aby na podzim pouze zakořenil, ale dále již nerostl. Omezí se tím i napadení fusariosou. Po výsadbě pozemek utužíme například zaválením.
Kultivace, závlaha
Po celou dobu vegetace rozrušujeme vhodným způsobem půdní škraloup a udržujeme bezplevelný stav. Kultivace se neprovádí příliš hluboko, aby nedocházelo k poškozování rostlin. Největší nároky na vodu má česnek v době zhruba od poloviny května do poloviny června. Pokud je v tomto období nedostatek srážek, je vhodné porost česneku zavlažovat.
Hnojení
Při přípravě půdy na podzim před výsadbou je podle stavu živin v půdě a dle předplodin možné aplikovat vícesložková hnojiva (NPK, Cererit apod.). Hnojení na jaře je směrováno na dodání dusíku. Ideální je použití ledku vápenatého (15%N) nebo síranu amonného (20%N, dodá i nezbytnou síru) v 3 – 4 dělených dávkách. První dávku aplikujeme brzo na jaře při obnovení vegetace, další dávky zhruba vždy po 4 týdnech. Poslední dávka by měla být aplikována v době krátce po odstranění vrcholů s pacibulkami, později už hnojení neprovádíme. Celková dávka by neměla překročit 0,5 – 0,6 kg N/100 m2.
Ochrana proti škůdcům
Nejzávažnějším škůdcem česneku je houbomilka česneková. Chemická ochrana se provádí preventivně povolenými insekticidy brzo na jaře v době, kdy po tři dny za sebou vystoupí teplota vzduchu nad 10 °C. Druhá aplikace se provádí za 14 dní po první aplikaci. Chemickou ochranu lze nahradit včasným nakrytím pozemku netkanou textilií.
Odstraňování stvolů s pacibulkami (u paličáků)
Jakmile se objeví květní stvoly s pacibulkami, je nutné je co nejdříve odstranit. Zpoždění nebo absence tohoto zásahu má vliv na snížení výnosu.
Sklizeň a posklizňové ošetření
Pro určení správné doby sklizně se u paličáků používá několik způsobů, bohužel ani jeden z nich není zcela stoprocentní. Vždy záleží na zkušenostech pěstitele. Jedna z možností je ponechat si několik rostlin s květním stvolem a začít sklízet jakmile se začne zkroucený stvol s pacibulkami napřimovat. Dalším způsobem je určit zralost podle počtu listů – sklízíme, pokud má česnek posledních 5 dužnatých listů (můžou být i žluté). Posledním a nejpřesnějším způsobem je určení podle počtu slupek na cibuli – sklízí se v době kdy je na cibuli 4-5 slupek (u paličáků). Nepaličáky sklízíme v době, kdy cca polovina rostlin má polehlou nať (3-4 slupky na cibuli).
Opožděná sklizeň může mít za následek rozpadání palic na jednotlivé stroužky již v půdě nebo při sklizni. Česnek se po sklizni opatrně očistí a je nutné ho dosušit, nejlépe s celou natí na místě s dobrým prouděním vzduchu. Česnek není vhodné sušit na přímém slunci. Po dosušení se nať zastřihne zhruba 3 cm nad cibulí, kořeny se zakrátí zhruba na 0,5 cm a odstraní se horní znečištěné a rozpraskané suknice. Po celou dobu dbáme na to, aby se česnek mechanicky nepoškodil a neotloukl, neboť se tím výrazně zhoršuje jeho skladovatelnost.
- Petr z H.
- Príspevky: 1013
- Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 06:53
- Bydlisko: Brněnsko, 400 a 435 m.n.m.
Česnek
No právě! Rozhodně není čas na výsadbu, když teplota půdy je stále ještě kolem 11 °C!
https://portal.chmi.cz/aktualni-situace ... rno-turany
Brněnsko, 400 a 435 m.n.m.
Česnek
Pár osobních poznatků: jsem v 500 m
- česnek mám už v zemi , protože ve vyšší poloze půda prochladne dříve
- čekat za každou cenu na 9° nemá cenu , protože sázet více česneku do bláta je pěkný vopruz
- Sulka nepůsobí na háďátko
- houbomilka u mne nelétá , takže nezakrývám
- odpaličkování je skutečně důležité , mám vyzkoušeno, že některé odrůdy mají až o 40% menší výnos
- při sklizni neoklepávat rostliny od země o sebe
- česnek mám už v zemi , protože ve vyšší poloze půda prochladne dříve
- čekat za každou cenu na 9° nemá cenu , protože sázet více česneku do bláta je pěkný vopruz
- Sulka nepůsobí na háďátko
- houbomilka u mne nelétá , takže nezakrývám
- odpaličkování je skutečně důležité , mám vyzkoušeno, že některé odrůdy mají až o 40% menší výnos
- při sklizni neoklepávat rostliny od země o sebe