Vozidla bez spalovacích motorů

Záhradná technika, záhradne nástroje a pômocky, kutilské tipy a podobne
charles91
Príspevky: 563
Dátum registrácie: 29 Mar 2021, 22:27

Vozidla bez spalovacích motorů

23 Aug 2021, 22:39

Daník napísal:
23 Aug 2021, 08:56
A Evropa na to jde zákazem spalovacích motorů a jejich nahrazením elektromotory. V situaci, kdy na to není přizpůsobena ani rozvodná síť, ani produkce elektřiny, ale především v situaci, kdy v některých členských státech (jako je ČR) je výroba 1 MWh elektrické energie zatížena daleko větší produkcí CO2 než 1 MWh vyrobená z jakéhokoli jiného zdroje. Z čehož podle mě logicky plyne, že zvýšenou spotřebou elektřiny se zvýší produkce CO2.
Na TA3 bola debata o elektromobilite, kde o tom diskutovali. Prekvapilo ma tvrdenie, že v Polsku kde je najvyšší podiel uholných elektrárni v EU, je aj tak stale z pohľadu CO2 elektromobil menej znečisťujúci.
Aj po zaratani výroby a tažby, transportu atď.
Moj názor je, že z pohľadu CO2 možno, ale z pohľadu tažkých kovov a zaťažou na zivotné prostredie je daleko je horšie...
Daník
Príspevky: 222
Dátum registrácie: 12 Aug 2021, 10:52
Bydlisko: Ostrava, Beskydy

Vozidla bez spalovacích motorů

24 Aug 2021, 09:49

Říká se tomu zpolitizovaná věda, stanoví se cíl (jedno jestli upřímnou či slepou vírou nebo s postranními úmysly) a pak se hledají argumenty a přesvědčuje (a zase jedno, jestli jde o globální oteplování, kanál Odra-Dunaj, boj s Covidem...). Nechme politiku a vycházejme z udávaných faktů:
1 MWH energie z benzínu = 0,25 tuny CO2 (chybí účinnost motoru aj faktory, nutno transformovat na kynetickou energii)
1 MWh energie z elektřiny = v ČR dle zdroje 0,4 - 1,17 t CO2, Německo kolem 0,4t (nutno naládovat do baterie = ztrátový faktor a převést na kynetickou energii = ztrátový faktor) . Vedlejší produkci pomíjím pro jednoduchost.
Pro výrobce je u elektromobilu počítáno s emisním faktorem 0, což je lež, která jim umožňuje dále produkovat velká vozidla se silnými spalovacími motory, jako SUV a vejít se do stanovených kvót na CO2. Podobně u spalování biomasy je často udávána produkce CO2 = 0, přitom se samozřejmě uvolní do atmosféry pevně vázaný uhlík, ten by se však uvolnil povětšině i při následném rozkladu.
Nic, končím filozofování a vracím se na zahradu :-)
Prílohy
autoPraha.jpg
Neregistrovaný

IP:  168.81

Vozidla bez spalovacích motorů

24 Aug 2021, 12:53

Já jsem zrovna ze zahrady přišel, a tak just filozofovat budu.
Sklízím brambory, červené, úroda neskutečná (v přepočtu hrubá 450/ha). Odrůdu neznám, ale vzhledově úplně stejná jako odrůda Reichskanzler pana Jiří II. A protože vlastně nedaleko leží hrob Mařenky Schicklgruberové (dnes imaginární), budou mi moje brambory, od teďka, připomínat její rod.
Inu mokrý studený rok, nejlepší k zamyšlení nad oteplováním. Tak jak píše pan Daník „ekologická“ elektřina vychází u nás asi 2x neekologičtější než benzín. Na Slovensku to musí být zhruba stejné. Ale, může to také vlastně být podstatně horší. To když uhlovodíky z ložisek bez užitku a lidského zasahování „vyfučí“ samovolně do atmosféry a tam přirozeně „shoří“. JG
charles91
Príspevky: 563
Dátum registrácie: 29 Mar 2021, 22:27

Vozidla bez spalovacích motorů

24 Aug 2021, 21:13

Daník napísal:
24 Aug 2021, 09:49
Říká se tomu zpolitizovaná věda, stanoví se cíl (jedno jestli upřímnou či slepou vírou nebo s postranními úmysly) a pak se hledají argumenty a přesvědčuje (a zase jedno, jestli jde o globální oteplování, kanál Odra-Dunaj, boj s Covidem...). Nechme politiku a vycházejme z udávaných faktů:
1 MWH energie z benzínu = 0,25 tuny CO2 (chybí účinnost motoru aj faktory, nutno transformovat na kynetickou energii)
1 MWh energie z elektřiny = v ČR dle zdroje 0,4 - 1,17 t CO2, Německo kolem 0,4t (nutno naládovat do baterie = ztrátový faktor a převést na kynetickou energii = ztrátový faktor) . Vedlejší produkci pomíjím pro jednoduchost.
Pro výrobce je u elektromobilu počítáno s emisním faktorem 0, což je lež, která jim umožňuje dále produkovat velká vozidla se silnými spalovacími motory, jako SUV a vejít se do stanovených kvót na CO2. Podobně u spalování biomasy je často udávána produkce CO2 = 0, přitom se samozřejmě uvolní do atmosféry pevně vázaný uhlík, ten by se však uvolnil povětšině i při následném rozkladu.
Nic, končím filozofování a vracím se na zahradu :-)
Ak už ste začali, dovolim si len spresniť Váš výpočet.
1 MWH energie z benzínu 0,268 ton CO2- presnejšie
1 MWH energie z elektriny - 0,106 ton (SR za rok 2019) - 0,428 (CR za rok 2019) CO2

https://www.seas.sk/emisie-co2
https://www.mpo.cz/cz/energetika/statis ... 9--258830/

1 MWH benzín cca 112 l (pri spotrebe 6 l /100 km) 1866,7 km prejde auto (0,268 t CO2)
1 MWH elektro (normalna jazda 18,5 kw/100 km, straty z nabíjania 12 % - 4756 km (0,428 t CO2) CR

Pri rafinácii
https://autobible.euro.cz/i-auta-se-spa ... o-ji-neni/
t.j. 1l --> 1,6 kw -->0,684 kg CO2
112 l --> 179,2 kw --> 76,6 kg CO2 V ČR

Výsledok za CR 2019
Benzinovy motor 0,144 t CO2 na 1000 km 144 kg CO2 + rafinovanie 42,5 kg =186,5 kg CO2
Elektromotor 0,0899 t CO2 na 1000 km t.j. 89,9 kg CO2

Výsledok za SR 2019
Benzinovy motor 0,144 t CO2 na 1000 km 144 kg CO2 + rafinovanie 10,17 kg = 154,17 kg CO2
Elektromotor 0,0228 t CO2 na 1000 km 22,8 kg

Dosadte si cisto tepelnu elektráren pre uhlie (0,8 t CO2 na 1 Mwh) a výsledky tiež budu hovoriť pre elektromobil.
Treba podotknúť, že podiel obnovitelných energii rastie.

Tu to vypočítali asi presnejšie...
https://fdrive.cz/clanky/kolik-oxidu-uh ... ohonu-6874

Edit: uprava rafinácie na 1000 km
Neregistrovaný

IP:  168.81

Vozidla bez spalovacích motorů

25 Aug 2021, 10:33

Takové povídání k poslouchání, třeba k večeři, o lesu, vodě a energetice. Příčovy 2021: Lesy, voda, a soběstačnost 21.8.2021. JG
https://www.youtube.com/watch?v=LTqIcN6HIVQ&t=5593s
Jiří II
Príspevky: 536
Dátum registrácie: 26 Máj 2020, 16:06
Bydlisko: Moravský kras, 470 m n. m.

Vozidla bez spalovacích motorů

25 Aug 2021, 19:10

Shodou okolností jsem narazil na článek, pod který bych se s klidem podepsal.
Stručný výtah: "Kdysi v padesátých letech na zeď jednoho vesnického hřbitova vyvěsili soudruzi plakát: „V sobotu brigáda na pletí mrkve v JZD.“ A druhý den se pod tím objevil vápenný nápis štětkou: „Polibte nám prdel s mrkví, my jsme rádi, že jsme mrtví!“ Což tehdejší soudruzi nesli velice těžce, tedy ten nápis, a bylo veliké vyšetřování. Tento mini-příběh si opakuji po celý život, když narazím na idiotská hesla a různá pokroková prohlášení. Trvalkou byl třeba desetiletí se skvoucí podtitulek na „Rudém právu“, že proletáři se mají spojit. A oni ne a ne. A když pak najednou jo, tak vyhnali v Listopadu bolševiky od vesla.
Celý život mne pronásledovala lidská blbost a touha mnohých zavděčit se „těm nahoře“. Anebo nějakému pofidernímu ideálu. Marně jsem se domníval, že po převratu bude líp. V poslední době se mi zdá, že to je, z hlediska blbosti a poklonkování mocným, už podobné padesátým létům. Dnes se ovšem nelepí plakáty na zdi, ani nepíše křídou na černé tabule u Jednoty. Dnes máme moderní techniku. To je taky síla! To si fakt nedělám srandu. Ovšem dneska musí být každý prd „ekologický“ a lidskoprávní. Neb se nám planeta přehřívá a může za to kapitalismu a člověk, obzvláště ten bílý.
Ubohost, lhaní a obyčejná pitomost fanatiků a nevzdělanců na nás křičí ze všech stran. Neb, to je hrůza, se nám mění počasí a s ním zeměkoule. Dnes kráčíme stejně idiotskou cestou do maléru. S písněmi raperů na rtech. Bez ohledu na idiotskou reklamu, bez ohledu na propagandu, co do naší mládeže a do nás i naše předky neustále hustili a hustí. Oni na to mladí rychle přijdou. Mně už by to mohlo být pomalu fuk. My jsme povinně „budovali socialismus“, tak ať si taky užijou! Ale kdo má proboha v mém věku vydržet ty strašné kecy?!?"
Celý článek zde https://neviditelnypes.lidovky.cz/spole ... cnost_wag?
Daník
Príspevky: 222
Dátum registrácie: 12 Aug 2021, 10:52
Bydlisko: Ostrava, Beskydy

Vozidla bez spalovacích motorů

26 Aug 2021, 08:49

To Charles91:
Dal jste si práci s vyhledáváním dat, což je jistě chvályhodné a máte pravdu v tom, že průměrná produkce CO2 při provozu benzínového vozidla je udávána asi 180g/km. Při vlastním provozu emitují elektrická vozidla (EV) za určitých okolností méně CO2 a mohou pročistit ovzduší ve velkých městech. Není tomu tak všude (viz obrázek). Do kalkulace nemůžeme počítat jen vlastní provoz, ale celý lifetime. Od těžby, zpracování až po recyklaci. U modelu Tesla 3 je deklarována produkce CO2 150 – 180 g/km (https://www.dw.com/en/ifo-study-casts-d ... a-48460328) – signifikantní je tam věta „ is not achievable without cooking the data“ – tedy cíle lze dosáhnout pouze tak, že si „uvaříme správná čísla“ :D !

Můžeme diskutovat o emisích při těžbě ropy nebo uhlí či lithia, zahrnovat emise vznikající při výrobě či recyklaci baterií (v případě EV se jedná o energeticky náročný průmysl tvořící velké množství emisí CO2), či zda nezohlednit další třeba vliv vodní páry z chlazení elektráren, neboť vodní pára se také podílí na skleníkovém efektu. Můžeme debatu rozšířit na to, zda se auta stanou v důsledku vysoké ceny EV pouze výsadou finanční elity, nebo jak proběhne úprava elektrické distribuční sítě, aby mohli auta dobíjet i občané Horní Dolní a nehrozily blackouty v důsledku jejího přetížení atd. Kdo a z čeho tu elektřinu bude v dostatečném množství vyrábět a jak se bude vyvíjet její cena. Záměr elektrifikace nepochybně evidentní výzva pro investice a rozvoj související ekonomiky (není to i hlavní důvod??).
ALE: Oficiálně se elektrifikace vozidel má dít kvůli redukci produkce CO2 a zastavení probíhajícího globálního oteplování (pokud se nemýlím). Takže zásadní otázka zní „bude to stačit“? I kdyby byly emise CO2 při výrobě, provozu a recyklaci EV = 0, podíl CO2 mezi skleníkovými plyny je asi 50% z čehož doprava vyprodukuje udávaných 14%, pak absolutním (nereálným) nahrazením všech spalovacích motorů na celém světě za motory s nulovými emisemi CO2 (což EM nejsou) snížíme emise skleníkových plynů na světě o cca 7% (počítám-li dobře?). Opět se ptám, bude to stačit? V reálu však nahradíme v části světa pouze malou část klasických spalovacích vozidel elektromotory se zdaleka ne nulovými emisemi CO2 za pravděpodobně drastických nákladů a důsledků. A z toho pramení má velká skepse.
https://www.epa.gov/ghgemissions/global ... sions-data
Můžete ještě vyhledat pokud možno věrohodné údaje o produkci CO2 v automobilové dopravě v EU, na světě a porovnat to s vlivem dalších skleníkových plynů z jiných zdrojů. Ale v principu se asi nic nezmění.
Cesta do pekla je dlážděna možná dobrými úmysly, ale věřím, že k tomu nedojde…
Producing electric vehicles leads to significantly more emissions than producing petrol cars. Depending on the country of production, that’s between 30% to 40% extra in production emissions, which is mostly from the battery production,”( https://www.cnbc.com/2021/07/26/lifetim ... s-say.html)
Prílohy
global_emissions_sector_2015.png
global_emissions_sector_2015.png (25.75 KiB) 2706 zobrazení
wilson6.png
wilson6.png (57.46 KiB) 2706 zobrazení
ariadna30
Príspevky: 2815
Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 06:09

Vozidla bez spalovacích motorů

26 Aug 2021, 10:31

Danik, velni pekne a rozumne napisane👍👍👍
konvalinka
Príspevky: 1188
Dátum registrácie: 09 Mar 2020, 19:29
Bydlisko: Úpatí Bílých Karpat

Vozidla bez spalovacích motorů

26 Aug 2021, 17:45

Asi tak. Jak moc eko je elektromobil netuším, jedni to spočítají že ano další, že ne. Pro mě je zatím směrodatné i to, že nesmrdí a neřve, ani nepoznáte, že jede. Ve městech si myslím, že i to je neocenitelné.
charles91
Príspevky: 563
Dátum registrácie: 29 Mar 2021, 22:27

Vozidla bez spalovacích motorů

26 Aug 2021, 20:52

@Daník

S clánkom celkom súhlasim. Preto som hned v úvode tejto diskusii spomenul vodík, a spomenul sodíkové batérie. Vývoj sodikových baterii ide dopredu milovými krokmi.

Vodná para ? ano, je sklenikový plyn, ale tam maju vplyv oceány, nie chladivo. (Vodna para je relatívne nízko a nie je celistvá, preto efekt na globalne oteplenie klímy nie je ako pri CO2, na množstvo vodnej pary v atmosfére ma vplyv teplota)

Nacrtate vsak dalšiu tému. Ci to stačí ? Nie nestačí.. Ale 1. Stále lepšie ako nič 2. Začať raz treba...
Napísať odpoveď